
- Geplaatst door DPRS
- Op 16 januari 2017
Binnen De Raatstede is op dit moment een aantal bewoners en medewerkers bekend met diarree en andere griepachtige klachten. Om het zekere voor het onzekere te nemen is er direct volgens protocol gehandeld.
Het norovirus is zeer besmettelijk en kan klachten geven die enkele dagen duren en vervolgens vanzelf overgaan. De gevolgen in een instelling, waar veel mensen samen zijn met een zwakke algemene conditie, kunnen ingrijpend zijn. Naast de belasting voor de getroffen cliënten is de uitval van personeel een vervelende bijkomstigheid. Het virus wordt overgebracht door direct lichamelijk contact of indirect via besmette voorwerpen of druppels in de lucht (na braken). Om deze reden zullen de medewerkers handschoenen en een schort dragen (bij direct contact met een besmette cliënt) en een masker. Hierdoor zal de verspreiding van het virus afnemen. Ook kunt u zelf maatregelen nemen door regelmatig en in ieder geval na toiletbezoek en voor het eten uw handen goed te wassen met water en zeep. Meer informatie over het norovirus kunt u ook krijgen via uw huisarts.
Wat betekent dat voor u als cliënt?
Er is op dit moment een hygiëneteam actief. Om het virus goed en volledig te bestrijden worden bewoners van De Raatstede die (mogelijk) besmet zijn verzocht binnen hun appartement te blijven. Om verdere verspreiding binnen De Raatstede te voorkomen, is het restaurant gesloten en worden alle gezamenlijke activiteiten tot nader bericht afgelast. Dit geldt ook voor de dagverzorging op De Raatstede. De maaltijden worden op de appartementen geserveerd. Wij doen ons best doen om alle maatregelen zo duidelijk mogelijk aan te geven en houden u op de hoogte.
Wat betekent dat voor u als bezoeker?
Bezoekers aan De Raatstede alsmede bewoners van de aanleunwoningen Dolomiet en Parelhof, dienen zich bij binnenkomst eerst te melden bij de receptie voor nadere instructie. De tussendeuren naar de aanleunwoningen vanuit De Raatstede zijn tot nader order gesloten. Cliënten die gebruik maken van het open-tafel-restaurant kunnen een warme maaltijd afhalen bij het restaurant in een maaltijdbox.
Dit alles vergt een goede organisatie en medewerking van cliënten, familie, medewerkers en vrijwilligers. De Pieter Raat Stichting realiseert zich dat dit veel vraagt van cliënten en bezoekers. Wij zullen daarom zoveel mogelijk ondernemen om het verblijf op het appartement /de afdeling zo aangenaam mogelijk te maken.
Mochten er nog vragen zijn dan kunt u zich wenden tot Kees Vreeburg of Astrid Brak, teamleiders van De Raatstede of Madelon Sijsenaar, manager zorg (072-5767200). Heeft u klachten van diarree, misselijkheid of braken, dan is het uiteraard belangrijk dat u zich direct wendt tot uw verzorgende en/of uw huisarts.
We vertrouwen er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
0 Reacties